Sunday, August 29, 2010

نابودی جنگلها؛ چه‌ کسی مسئول این فاجعه است؟ چرا کسی جوابگو نیست؟

خالد یوسفی


بنا بر یافته‌ ها ی کارشناسان محیط زیست، جنگل با تولید بیش از 60 درصد اکسیژن موجود و جذب گاز کشنده‌ی کربن که‌ مستقیماً حیات و تنفس انسان به‌ آن بستگی دارد، نقش کلیدی و حسّاسی در زندگی تک تک ما انسان ها بازی می کند. علاوه‌ بر تنفس، تنظیم جریانات اقلیمی و تنظیم کربن موجود در جو زمین را نیز به‌ عهده‌ دارد که‌ بر هم خوردن تعادل آن منجر به‌ افزایش گازهای گلخانه‌ای می شود، بلایی که‌ دامن انسان امروز را رها نمیکند. تا جایی که‌ گرم شدن جهانی زمین و تغییرات اقلیمی دو مشکل عمده‌ی بشر در قرن اخیر است. میزان تخریب طبیعت توسط بشر امروزی و بر هم خوردن این تعادل، سران کشور های عضو سازمان ملل را واداشته‌ برای مقابله با روند تخریب تن به تصویب کنوانسیون هایی هم چون کیوتو دهند.
در جریان حمله ی بیابان، با رساندن گرد و غبار به‌ مناطق هم جوار که‌ اخیراً با ازدیادش باعث آلودگی و اذیت و آزار شده‌، جنگل با جذب 68 تن گرد و غبار و ذرات معلّق در هوا توسط هر هکتار، به‌ جنگ بیابان رفته‌ و سعی در تلطیف هوا دارد. در حالی که‌ خود مورد تهدید است. به‌ گفته‌ی مهندس ناصر مقدسی، معاون امور مناطق خشک و نيمه خشک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور: ”همه استان‌هاي کشور در معرض بياباني شدن قرار دارند و در حال حاضر استان‌هاي مناطق زاگرس و غرب کشور به علت تجمّع بالاي انسان‌ها در اين استان‌ها بيشتر در معرض بياباني شدن قرار دارند. ما بيشترين تهديدات و تخريب را در مناطق نيمه مرطوب و نيمه خشک داريم“.
جلوگیری از بیابانی شدن و بروز سیلاب، تولید آب و محافظت از خاک، جلوگیری از طغیان و گسترش آفات در مزارع و باغات و تعدیل آب و هوا از جمله نتایج زیست محیطی جنگل و مرتع است. بنابراین، وجود این جنگلها نه تنها باعث پاکیزگی هوا، بلکه باعث ایجاد تنوع جانوری و گیاهی، و همچنین وجود یک اکوسیستم طبیعی پایدار شده است و با پوشش سبز و زیبای خود، منظره‌ای چشم نواز به‌ ما عرضه‌ می کند.
با این وجود ما انسان ها در نابودی خود می کوشیم و در حال تخریب روز افزون جنگلها هستیم. چرا باید در دو سال اخیر حجم آتش سوزی و تخریب در جنگل های مریوان به‌ حد سر سام آور و نفس گیری افزایش یابد؟ (طی یک ماه، هشتاد مورد؟!) این حجم گسترده‌ی تخریب در مقایسه با سالهای قبل که‌ میزان مشخصی داشته نقش عوامل طبیعی آتش سوزی (همچون رطوبت نسبی هوا ، سرعت باد ..) را خیلی کمرنگ نموده‌ و ما را به‌ نقش گسترده‌ی عوامل انسانی رهنمون می سازد. چه‌ کسی مسؤل این فاجعه هاست؟ چرا کسی جوابگو نیست؟ نابودی محیط زیست با صفا، به‌ حال چه کسی سود مند است؟ جا دارد از فعالیتهای انجمن سبز چیا، و کمک رسانی مردمی در اطفای حریق تقدیر و تشکر به‌ عمل آید. اما نکته‌ی مهم این است که باید جلو آتش سوزی و تخریب گرفته‌ شود و علاج واقعه‌ را قبل از وقوع باید کرد. اطلاع از عوامل بروز آتش سوزی در سطح جنگلها، در این راه به ما کمک میکند.
بیاییم خالصانه‌ قدم در راه احیای جنگل ها نهیم. همه خود را مسؤل بدانیم، آموزش دهیم، اطلاع رسانی کنیم تا آتش سوزی جنگلها به‌ صفر برسد./.

No comments:

Post a Comment