Sunday, August 29, 2010

كيست كه در قبال سوختن برگهاي سبز و محيط زيست بي تفاوت باشد؟!


عبدالله سهرابی

متن پیام آقای عبدالله سهرابی:
بنام خداوند هستي بخش

مردم فهيم كردستان! همشهريان آگاه و زحمت كش شهرستانهاي مريوان و سروآباد!
                گر چه غالبا درد دلها و دغدغه هاي اين خدمتگزار شما در باب مسائل سياسي، فرهنگي و اقتصادي بوده است، اما اين بار سخن از سوختن سرمايه هاي عظيم و كمياب منابع و مراتع و بويژه جنگلهاي سرسبز و خرم ديروز و غرق در دود و آتش اين روزهاست، كه بي گمان پشتوانه فرهنگ و اقتصاد ماست. بلي سخن از آتش سوزي جنگل ها ست، سرمايه اي كه متعلق به نسلهاي گذشته و حال و آينده است و صرفا امانتي ارزشمند در اختيار ماست.
                كيست كه در قبال سوختن برگهاي سبز و محيط زيست با طراوتي كه در روزهاي فرح بخش بهاري هزاران گردشگر و مسافر را بسوي خود جلب و جذب نموده است بي تفاوت باشد. البته ما بعنوان امانتدار اين سرمايه ملي و جهاني مسئوليت و وظايف فوق العاده اي داريم. بدون ترديد اگر اين احساس وظيفه و دلسوزي  شما و  بخصوص همت وتلاش شبانه روزي اعضاء انجمن مردمي“ سبز چيا“ نبود و چنانچه اين عزم و اراده در مبارزه با دود و آتش و از آن مهمتر پيشگيري و آموزش و بسترسازي فرهنگي در سطح وسيعتر و فراگير تداوم نداشته باشد با نهايت تاسف بايد منتظر ديار سوخته اي باشيم كه فقط خاطره اي از روزهاي سبز و بهاري آن باقي خواهد ماند.آن وقت نسلهاي بعدي ما را نخواهند بخشيد. اما بدون شك و گمان بيداري و آگاهي و عزم راسخ و استوار اكثريت شما مانع از اين بحران و خسارت جبران ناپذير خواهد شد. وقتي در گرمترين ساعات روز گذشته با موبايل يكي از جوانان فعال و پرشور عضو انجمن سبز چيا تماس گرفتم در حين اطفاء و مهار آتش در جنگلهاي مشرف به روستاي ني بود. گرماي درون و تسلط و پيروزي غيرتمند او را بر دود و آتش به وضوح احساس ميكردم. از اينكه او در ميدان مبارزه و من در زير كولر گازي پشت ميز بودم شرم سار شدم. اميدوارم فاصله تهران-مريوان و مشكلات فردي و مسائل عمومي موجب كم كاري و عقب ماندنم از اين كاروان پيشگام و پيشرو نباشد.
ناگفته پيداست تغييرات جوي و گرم شدن تدريجي كره زمين واقعيتي درد ناك است كه طي ساليان اخير توجه ملتها و دولتها و بويژه طرفداران محيط زيست را به خود جلب نموده است.گرچه ميهن و ديار ما نيز تحت تاثير اين تغييرات قرار گرفته است اما به يمن جنگلها و مراتع كم نظير و ارزشمند كوههاي سربلند و سرفرازكردستان اين خسارت ها و شرايط دشوار قابل تحمل بوده است. اكنون سوختن و نابودي تدريجي اين سرمايه ها از يك سو وكاهش منابع آبهاي سطحي و زير زميني و بخصوص معضلات درياچه زريبار، اين نگين دشتهاي سرسبز مريوان از ديگر سو، زنگ خطري است كه بطور مداوم و روز افزون ما را به اقدامات فوري و مستمر فرا مي خواند.كم كاري و غفلت در چنين شرايطي  جبران ناپذير است.
بنا براين بعنوان عضو كوچكي از جمع بزرگ شما درخواست ميكنم به هر شكل و طريق ممكن، بطور مستقيم يا غير مستقيم، با آگاهي بخشي و فرهنگ سازي، پيشگيري و اطلاع رساني و از همه مهمتر اقدامات عملي و فوري در مهار آتش سوزي ها و در رفع اين بحران و ضرر و زيان جبران ناپذير ملي و جهاني همگام و هماهنگ اقدام نماييم.

همواره دركنار قله هاي سرسبز، سربلند باشيد.

No comments:

Post a Comment