Sunday, February 6, 2011

زریبار؛ نیازمند مديريت منظم، نظارت قاطع و استفاده خردمندانه!

كنوانسيون رامسر اولين تعهد رسمي جهاني براي حمايت و مديريت تالاب¬ها، به خاطر اهميت بين¬المللي آن¬هاست. كنوانسيون رامسر يك تعريف و نظام طبقه¬بندي را براي شناسايي تالاب¬هاي مهم بين‌المللي ارائه داده است. بر طبق آن، تالاب اين¬گونه تعريف مي‌شود:
نواحي و زمين‌هاي خيس باتلاقي و بركه¬ها، با آب مصنوعي يا طبيعي، دايمي يا موقت، با آب¬هاي ساكن يا روان، شيرين يا لب¬شور، شور و نيز زمين هاي آبي و سواحل درياها كه در زمان جزر كمتر از 6 متر عمق داشته باشند، تالاب گفته می¬شوند.
بسياري از نواحي ساحلي رودخانه‌ها و درياچه‌ها و نواحي ساحلي مجاور تالاب¬ها، جزاير و قسمت¬هايي از آب¬هاي دريايي عميق تر از 6 متر، به شرطي كه در زمان جزر و مد پايين در منطقة تالاب قرار بگيرند جزء تالاب¬ها محسوب مي¬شوند. (ديويس 1994).
- ابتدا كنوانسيون رامسر (ديويس 1994) تالاب ها را به چهار تيپ عمده طبقه بندي نموده بود که شامل:
1- تالاب¬هاي دريايي، شامل تالاب¬هاي ساحلي به انضمام سواحل صخره¬اي و آب سنگ هاي مرجاني.
2- تالاب¬هاي مصبي كه بين دو ناحية آب¬هاي شور و شيرين، يا زمين‌هاي خشك و دريا به انضمام دلتاها، باتلاق هاي واقع در منطقه جزر و مدي و باتلاق‌هاي مانگرو قرار دارند.
3-تالاب¬هاي درياچه¬اي¬، تالاب¬هايي هستند كه حالت درياچه¬اي دار ند.
4- تالاب¬هاي مردابي، باتلاق هاي لجن¬زار، زمين¬هاي خيس و باتلاقي و زمين هاي گندابي مجزا از هم را شامل مي¬شود.
بر طبق آخرین گزارشات رسیده، ثبت زریبار به عنوان یک تالاب به پایان رسیده و قرار است این خبر در مراسمی در اسفند ماه سال جاری اعلام گردد. امید است با توجه به قانون های مربوط به حفاظت از تالاب ها و نظارت سازمان های بین المللی شاهد مديريت منظم، نظارت قاطع و استفاده خردمندانه ازاین تالاب منحصر به فرد باشیم.

انجمن سبز چیا

No comments:

Post a Comment