Sunday, February 6, 2011

يانيه 28 انجمن زيست محيطي غرب كشور براي رفع معضل سد تالاب زريبار


تالاب زریبار را همگان به نام زیبایی خاص خود و چشمه های جوشان و آب شیرینش می شناسند. این تالاب یکی از معدود تالاب‌های ایران و خاورمیانه می‌باشد که دارای چنان تنوع زیستی است که هر کدام از آن ها از نظر زیست‌محیطی و جهانگردی ویژگی خاص خود را دارند. می‌توان با مدیریت صحیح و استاندارد از این منابع پراهمیت نهایت استفاده و بهره‌برداری را نمود. زریبار با تمام زیبایی‌هایش مأمن و قرارگاه بسیاری از جانداران است که خانه آنها را باید حفظ کرد. متأسفانه در زریبار چنین امری در کار نیست و یا اگر هست بسیار کم و ناچیزمی‌باشد و اگر وضع به همین منوال پیش برود بسیاری از جانوران وابسته به دریاچه از بین خواهند رفت. چنانچه می‌دانیم در حیات وحش، زندگی به گونه‌ای است که هرجزئی از طبیعت رعایت حال گونه‌های دیگر را کرده و به همدیگر سود می‌رسانند. متأسفانه انسان تنها موجودیست که همه چیز را نابود می‌کند تا چند صباحی زندگی کند، بدون آن که برای بقای نسل آینده خود فکری بکند، هرآنچه را که در سر راهش قرار می‌گیرد از بین می‌برد. از جانداران تالاب زریبار و رود خانه‌های متصل به آن انواع کپورماهی‌ها هستند. کپورماهیان رود خانه‌های «گردلان» و «کلین‌که‌وه» جهت گذران زمستان و رهایی از آب گل‌آلود بهار رودخانه‌ها، به تالاب زریبار مهاجرت می‌کردند و به این صورت به بقای خود ادامه می‌دادند.
با علم به این مسئله و بر خلاف تمام قوانین بین‌المللی، سدی بر روی زریبار در دوران سازندگی بسته شده تا مثلا موجب توسعه اقتصادی مریوان و تا حدی ایران شود. بدون مطالعه و بدون کارشناسی و در آخر بدون در نظرگرفتن حق حیات مخلوقات خدا و بدون اینکه راهی برای بازگشت کپور ماهیان بومی رودخانه‌ها به دریاچه درست شود از طرفی با درست کردن شهرک‌های کانی‌دینار و جوجه‌سازی و ورود فاضلاب آن به رودخانه کلین‌که‌وه، طرح از پیش تعین شده نابودی کپور ماهیان را تکمیل نمودند و به اقرار کارشناسان شیلات استان کردستان چندین سال است که کوچکترین اثری از وجود ماهیان بومی رودخانه‌ها در دریاچه دیده نمی‌شود و به قولی نابود شده‌اند. همچنین مارماهی‌های داخل تالاب از نادرترین مارماهی‌های دنیا است که برای تخم‌گذاری در بین دریاچه و سد «دربندیخان» در مهاجرت است که آن نیز یا نابود می‌شود و یا باید با تغییر وضعیت عادت کند، چون قبل از بستن سد دربندیخان این گونه مارماهی با اقیانوس در ارتباط بود. در سطح تالاب و در اطراف آن نیز تغییرات بسیار هولناکی به سبب این سد غیرمسئولانه در حال شکل گرفتن است که به سرعت زریبار و مجموعه آن را رو به نابودی و مرگ می‌برد؛ از جمله کشاورزی اطراف دریاچه که گاها بعضی از زمین‌داران برای افزایش سطح زیر کشت، دریاچه را با خاک پر می‌کنند. قبل از بستن سد بر روی تالاب، مازاد آب چشمه‌های جوشان زیر آن از طریق مجاری طبیعی به بیرون هدایت می‌شد. با خارج شدن آب، مقدار زیادی از املاح و رسوب حاصل از سیلاب و فاضلاب‌های مختلف و سموم شیمیایی ناشی از کشاورزی دراطراف دریاچه به خارج هدایت می‌شد و همچنین با حفظ ارتفاع آب از شدت جریان چشمه‌ها کاسته نشده و جریان عادی خود را داشتند. متأسفانه بعد از ایجاد سد و با توجه به خشکسالی سال‌های اخیر، تالاب زریبار که چند سالی است راکد می‌باشد، هر روز بر غلظت مواد شیمیایی داخل آن افزوده شده و بار میکروبی آن نیز به طبع بالا رفته است که باید میزان آن مداما بررسی گردد.
لذا بدین‌وسیله از مسئولین گرامی خواستار بررسی جدی معضلات به وجود آمده از سوی این سد بر اکوسیستم زریبار در این سال‌ها بوده و امیدواریم با واکاوی علمی برداشتن این سد و تأثیرات آن بر آینده تالاب، این معضل زیست‌محیطی و تاثیرات مخرب آن پایان یابد.
  1. انجمن حیات سبز سرزمین (همدان)
  2. موسسه نبض سبز حیات (همدان)
  3. انجمن دوست‌داران حیات وحش ایران (همدان)
  4. مؤسسه هستی‌سازان الوند (همدان)
  5. تعاونی دوستداران محیط زیست سولدوز نقده (آذربایجان غربی)
  6. انجمن جبهه سبز نقده (آذربایجان غربی)
  7. تعاونی حفظ محیط زیست مهاباد (آذربایجان غربی)
  8. جمعیت سبزاندیشان بیستون (کرمانشاه)
  9. انجمن انسان و زمین (کرمانشاه)
  10. جمعیت پراو (کرمانشاه)
  11. انجمن سبز چیا (کردستان)
  12. انجمن زنان زمین و توسعه پایدار (کردستان)
  13. انجمن زیست‌محیطی کاریزه (کردستان)
  14. مؤسسه سبزپژوهان الوند (همدان)
  15. انجمن سبز سقز (کردستان)
  16. انجمن زندگی سبز بوتک (ایلام)
  17. مؤسسه یاران سبز خرم آباد (لرستان)
  18. انجمن موج سبز ازنا (لرستان)
  19. انجمن پیشگامان سبز بروجرد (لرستان)
  20. انجمن برگ سبز دورود (لرستان)
  21. انجمن یاوران محیط زیست سیمره (ایلام)
  22. انجمن موج سبز (ایلام)
  23. انجمن همیشه سبز همیشه بهار(ایلام)
  24. انجمن همیاران سبز ایوان (ایلام)
  25. انجمن میراث آلام‌تو (ایلام)
  26. انجمن شه‌نه‌پای زمین (ایلام)
  27. انجمن حمایت از محیط زیست دره شهر (ایلام)
  28. انجمن سراب سبز قروه (کردستان)

No comments:

Post a Comment