Monday, June 27, 2011

گفتگو با مدیران منابع طبیعی و محیط زیست کردستان

خبرگزاری کرد پرس،

حاشیه و متن آتش سوزیهای منابع طبیعی مریوان 
قادری گفت: سهل‎انگاری برخی از کشاورزان هنگام بهره‎بردای از محصولات زراعی؛ عاملی است در ایجاد برخی‎ آتش‎سوزی‎ها، اما نباید از سوءاستفاده بعضی افراد جهت منفعت‎های شخصی نیز غافل بود.
کردپرس: براساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمانهای غیر دولتی، تعداد آتش‌سوزیها در سال جاری در مناطق جنگلی مریوان نزدیک به 10 مورد بوده است. وقوع این تعداد آتش سوزی با توجه به اینکه هنوز تا رسیدن به ایام گرم و سوزان تابستان فاصله ای نسبتازیاد داریم نگرانیهایی در بین مسئولان و دست اندرکاران حفاظت از منابع طبیعی اعم از بخش خصوصی و دولتی را ایجاد کرده است.
پدیده‎ی آتش‎سوزی تهدیدی جدی برای جنگلها و مراتع محسوب شده و با فرارسیدن فصل گرما این پدیده ظاهرا به یکی از دغدغه های فعالان عرصه های زیست‎محیطی و مسئولان مرتبط تبدیل شده است.
براساس گزارش انجمن‎های غیردولتی محیط زیست در سال گذشته صدها مورد آتش‎سوزی در جنگلهای مریوان و سروآباد رخ داده است.
با توجه به آتش‎سوزی‎های صورت گرفته که متأسفانه سالانه خسارات‎ زیادی به جنگلها و مراتع وارد کرده است و پیگیریهای مردمی و همچنین گزارشی که توسط انجمن سبز چیا در کردپرس به اطلاع مردم رسید در گفتگوی کوتاهی با مدیران کل اداره منابع طبیعی و حفاظت محیط ‎زیست کردستان به بررسی ابعاد بیشتری از این پدیده پرداختیم که در پی می آید:
دستهای پشت پرده در جریان آتش سوزیهای مریوان
«اکرم توفیقی» مدیرکل منابع طبیعی کردستان با اشاره به نقش جنگلها و مراتع در چرخه حیات انسان و دیگر موجودات زنده به تاکید از دستهای پشت پرده برای آسیب رساندن به این سرمایه های ملی سخن می گوید و برای مهر آتش سوزیها نیاز به عزم ملی است.
وی می گوید: حریق‎هایی که در سال جاری در جنگلهای مریوان رخ داد 9 مورد بوده و بخش زیادی از دلایل وقوع آتش‎سوزی در مراتع و جنگلهای کردستان سهل‎انگاری و سوءاستفاده برخی افراد سودجود در راستای تخریب منابع طبیعی و استفاده‏های شخصی بوده است.
وی با بیان اینکه متاسفانه پدیده آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی وسیله سوءاستفاده قرار گرفته و برخی افراد با انگیزه های سیاسی سعی دارند مردم را نسبت به عملکرد مسئولان مرتبط و فعالان این عرصه بدبین ‎کنند افزود: آتش‏‎سوزی‎های اخیر مریوان خسارت‎های زیادی در بر نداشته و سطح اراضی دچار حریق، به میزانی نیست که توسط منابع غیررسمی اعلام شده است و خوشبختانه حریق‎های صورت گرفته با همکاری یگانهای مرتبط و به‎ویژه مشارکت عالی، صمیمانه و دلسوزانه مردم مهار شده است.
توفیقی گفت: یکی از موارد آتش‎سوزی‎های این چند روز اخیر عمدی بوده است و توسط فردی انجام شده که با توجه به اقدامات صورت گرفته فرد مظنون دستگیر شده و به همراه پرونده به مراجع قضایی تحویل داده شده است تا با وی برخورد قانونی انجام گیرد.
مدیرکل منابع طبیعی کردستان اظهار داشت: میزان بارندگی و بارش باران در سال جاری موجب رشد و تقویت پوشش گیاهی در منطقه و به‎ویژه در جنگلهای مریوان شده که با توجه به گرم شدن هوا کوچکترین سهل‎انگاری و یک اتفاق ساده مانند ته سیگار موجب آتش‎‌سوزی می‌شود که تعدادی از موارد آتش‎سوزی به همین دلیل بوده است.
وی گفت: برای پیشگیری از بروز این پدیده کلاسهای آموزشی و همایش‎‌های مرتبط با حفاظت منابع طبیعی و پیشگیری از آتش‎سوزی دایر شده اما از همه‌ی مردم به‎‌ویژه گردشگران، کوهنوردان و هر کسی که به هر طریقی به جنگلها و مراتع برای تفریح و استفاده از طبیعت سفر می‎‌کند به جد می خواهیم که از انجام اموری که موجب حریق می‌شود پرهیز کنند.
توفیقی با بیان اینکه برای گردشگران، دوستداران طبیعت و همه کسانی که به هر طریقی در اطفای حریق در جنگلها و مراتع همکاری و مشارکت دارند بیمه آتش‎‌سوزی بی‎نام صادر شده است افزود: جدا از 100 میلیون تومان اعتباری که برای اطفاء حریق در نظر گرفته شده بود امسال طی نشستی که با مسئولان منابع طبیعی کشور داشتیم 250 میلیون تومان دیگر به این مهم اختصاص یافت و 400 میلیون تومان دیگر نیز برای تجهیزات مرکز اطفای حریق غرب کشور به مرکزیت مریوان در نظر گرفته شده است.
قادری: منابع طبیعی و جنگلها متعلق به همه مردم است
«ناصح قادری» مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست کردستان نیز با اشاره به اینکه طی 2 ماه اول سال جاری استان شاهد بارندگی مناسب بود و پیش‎بینی‌هایی که در سازمان‌های جهانی هواشناسی انجام شده حکایت از تابستانی گرم در سال جاری دارد اظهار داشت: بارش‎های زیاد موجب غنی شدن و رشد پوشش گیاهی و به‎ویژه گیاهان یک ساله شده، و این امر احتمال آتش‎سوزیها در عرصه های منابع طبیعی تجدیدشونده را افزایش داده و از این روی، احتیاط و پیشگیری از وقوع حریق در مناطق جنگلی و مراتع توسط همه ضرورتی اجتناب‎ناپذیر است.
«قادری» با بیان اینکه وظیفه سازمان حفاظت محیط‎ زیست خاموش و مهار کردن آتش نیست و وظیفه ما کار نظارتی و حفاظتی است افزود: اما در طول سالهای گذشته و به‎ویژه سال جاری برای مناطق تحت پوشش حفاظت محیط زیست و همچنین مناطق آزاد، اعلام همکاری کرده‎ایم هرچند، امکانات محیطزیست جوابگو نیست.
قادری گفت: پیشتر ما ملاقاتهایی با مسئولان و مدیران منطقه مانند فرمانداران، مدیران ادارات مرتبط و امام جماعت شهرستانها در جهت پیشنهاد تشکیل ستادی در منطقه با نام ستاد بحران یا هر ستاد دیگری با اهدافی چون تشکیل کمیته‎ی پیشگیری - حقوقی برای پیگیری پرونده های متخلفین احتمالی که اقدام به آتش‌سوزی عمدی می‎کنند داشته ایم اما متأسفانه هنوز به این پیشنهاد پاسخی از سوی فرمانداریها داده نشده است.
وی با بیان اینکه اطفای حریق و مهار آتش در مراتع و منابع طبیعی تنها وظیفه یک نهاد خاص نیست افزود: باید دیگر نهادها و سازمانها چون نیروهای نظامی و انتظامی (به واسطه داشتن امکانات و نزدیکی بیشتر به محل) همکاری کنند.
قادری اظهار داشت: اساسی‎ترین و اصلی‎ترین راهکار جلوگیری از آتش‎‌سوزیها پیشگیری است و باید در این راستا بیشتر فرهنگ‎سازی شود و با آموزش‎های بیشتر شهروندان، آنان را با اهمیت عرصه های منابع طبیعی به عنوان یک سرمایه پایدار ملی بیشتر آشنا کرد تا برای حفاظت از این عرصه ها همکاری بیشتری داشته باشند .
قادری گفت: سهل‎انگاری برخی از کشاورزان هنگام بهره‎بردای از محصولات زراعی؛ عاملی است در ایجاد برخی‎ آتش‎سوزی‎ها، اما نباید از سوءاستفاده بعضی افراد جهت منفعت‎های شخصی نیز غافل بود.
مدیرکل حفاظت میحیط زیست کردستان با بیان اینکه مواردی نیز وجود دارد که خود کشاورزان مسبب آن هستند افزود: کشاورزان جهت تمیز کردن و از بین بردن باقیمانده‎ محصولاتی که ثمری برایشان ندارد زمین‌های کشاورزی خود را آتش می‎زنند و این آتش‎سوزیها به دیگر مراتع نیز سرایت می‎کند .
وی بیان داشت: با آتش‎سوزی مراتع و جنگلها، جدا از بین رفتن منابع طبیعی و زیست‎گاه‌های محیطی، محل زندگی و حیات گونه‏های جانوری و حیات‎وحش نیز به تهدید جدی مواجه می شود .
وی در پایان گفت: محیط‎ زیست، مراتع، منابع طبیعی و جنگلها متعلق به همه مردم است و حفاظت از آنها یک عزم ملی می طلبد.

No comments:

Post a Comment