Tuesday, June 28, 2011

هر 34 ساعت یک حریق


http://isdle.ir/news/index.php?news=6111

 بزرگنمایی
سبزپرس – گروه منابع طبیعی: فعالان محیط زیست استان کردستان می گویند که از 13 خردادماه تا کنون، 17 مورد آتش سوزی در جنگل ها و مراتع شهرستان مریوان و شهرستان سروآباد به وقوع پیوسته است.

ایرج قادری از انجمن سبز چیا به خبرنگار سبزپرس گفت: روز گذشته (یکشنبه) بخشی از مراتع اطراف روستای «حَجِمنه» از توابع شهرستان سروآباد دچار آتش سوزی شد.
او ادامه داد: آتش سوزی در عرصه های طبیعی مریوان و سروآباد از روز 13 خردادماه آغاز شد که تا کنون 17 مورد را به ثبت رسانده ایم. علاوه بر این چند مورد دیگر نیز گزارش شده بود که به دلیل صعب العبور بودن منطقه، قادر به حضور در عرصه و آگاهی از صحت و سقم گزارش نبودیم.
به گفته قادری، در سال 1389 در مجموع 886 مورد آتش سوزی در عرصه های طبیعی منطقه مریوان و سروآباد داشتیم که اطلاعات همه آنها را به ثبت رسانده ایم. از این تعداد آتش سوزی، 52 مورد تا روز ششم تیرماه 89 ثبت شده بود که در مقایسه با زمان مشابه در سال جاری کاهش نشان می دهد.
گزارش های گروه سبز چیا نشان می دهد که از 13 خرداد تا روز ششم تیرماه 1389 هر 11 ساعت یک آتش سوزی به وقوع پیوسته که در زمان مشابه امسال آتش سوزی ها به هر 34 ساعت یکبار تقلیل یافته است.
این فعال محیط زیست با انتقاد از برخی مسئولات اجرایی به دلیل «تقلیل دادن آمارها» تصریح کرد: متاسفانه برخی از مسئولان به جای آنکه برای کاهش آتش سوزی ها و صدمات ناشی از آن برنامه ای عملی و کارآمد داشته باشند، ما را متهم به بزرگنمایی می کنند. در صورتی که ما قادریم تمامی موارد آتش سوزی که گزارش کرده ایم را با سند و ذکر جزئیات دقیق از محل وقوع، به اثبات برسانیم.
قادری همچنین درباره علت این آتش سوزی ها خاطر نشان کرد: با وجود اینکه آتش سوزی های امسال عمدی به نظر می رسند اما هنوز برای اظهار نظر درباره آنها نیاز به زمان است. اما در سال گذشته، بین 80 تا 90 درصد آتش سوزی ها عمدی بودند اما اسناد دقیقی از افرادی که باعث این حریق ها می شوند را در دست نداریم.
او ادامه داد: بررسی های ما نشان می دهد که برخی زمین خواران در اطراف شهر مریوان با بهره گیری از کودکان و افراد ناآگاه، اقدام به ایجاد حریق در جنگل ها و مراتع این شهرستان می کنند تا بتوانند در آینده برای این زمین ها سند ملکی دریافت کنند. 

No comments:

Post a Comment