Tuesday, September 28, 2010

تیری که از کمان در رفت، به سمت کماندار کمانه می‌کند!!



در روزهای اخیر انجمن سبز چیا اقدام به پخش سی‌دی‌ای نموده است که ظاهراً برای بیدار کردن وجدان‌های خفته و جریحه‌دار کردن احساسات طبیعت دوستانه‌ی مردم بوده است، با این هدف که مردم هرچه بیشتر به یاری جنگل‌ها بیایند.
حال می‌خواهیم بدان بپردازیم که آیا این تیر به هدف اصابت کرده؟ و اگر نه، چه اشکالاتی بر آن وارد است؟ از نظر فنی و تکنیکی بی‌گمان اشکالات زیادی دارد که به دلایل احیاناً ناگزیر بودن آن‌ها برای انجمن و روشن بودن این اشکالات برای مردم، نیاز به بیان کردنشان احساس نشده، اما در این سی‌دی نقص‌های غیرفنی زیادی را هم شاهدیم که یکی یکی آن ها را عنوان می‌کنم؛ 1ـ ما در این سی‌دی با فهم به نامش «مریوان سوخته‌ی من» و گفته‌های ابراز شده در آن، انتظار نشان دادن سطح وسیع آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌ها را داریم که متأسفانه برعکس واقعیت، جزئی و ناچیز به تصویر کشیده شده است. بدین ترتیب این تیغ دولبه بیش از هر چیز دیگری دست سازندگان خود را زخمی کرده. هم‌چنین نه تنها آن‌ها را به هدف نزدیک نکرده، بلکه بیش از پیش از هدف دورشان کرده است. 2ـ دقایق ابتدایی سی‌دی، در مورد ارزش‌های جنگل، به جا بوده است، اما دقایق پایانی آن و نشان دادن دریاچه‌ی زریبار، نا مفهوم و نا مربوط با اصل سی‌دی «مریوان سوخته‌ی من» می‌باشد. هم‌چنین هیچ پیامی را برای بیننده در بر ندارد. 3ـ می بایست که متن و تصویر مکمل یکدیگر باشند اما در پاره‌ای از دقایق این دو با هم همخوانی ندارند. 4ـ در متن بیان شده اشتباهاً به جای آن که مردم به یاری جنگل‌ها خوانده شوند به کمک جوانان انجمن سبز چیا خوانده شده‌اند. در حالی که مردم بدون مراجعه به انجمن سبز چیا هم می‌توانند در رسیدن به هدف نهایی آن‌ها را همراهی کنند. هم‌چنین کمک نمودن به جوانان انجمن سبز چیا اشتباهی لفظی بوده که چندین بار تکرار شده، چرا که در یک کار داوطلبانه و به دور از منفعت شخصی، یاری نمودن معنایی ندارد و همکاری کردن عبارتی به مراتب صحیح‌تر است. در کل، خواسته یا ناخواسته این بیانات مردم و NGO را جدا از هم تعریف کرده که‌ واقعیت بدین گونه‌ نیست. 5ـ آتش‌سوزی‌های اخیر علاوه بر مریوان، مناطق اورامان، سروآباد، سقز و... را هم دربرگرفته، اما در این سی‌دی با عبارت «مریوان سوخته‌ی من» برخورد می‌کنیم. از یک گروه حافظ محیط زیست با تفکری جهانی و عملاً منطقه‌ای «نه شهرستانی» انتظار می‌رفت در انتخاب نام دقت بیشتری به عمل آورند.
در پایان امیدوارم مسئولین انجمن سبز چیا مغرضانه به این نقد ننگرند و نقد پذیریشان را عملاً نشان دهند. هم‌چنین از حذف و گلچین نمودن مطالب، همسو با افکارشان بپرهیزند. با تشکر از تلاش‌های انکار ناپذیرتان
حمید فتحی

No comments:

Post a Comment